مدیریت زمان مهارتهای مطالعه قدرت تفکر
چگونه دنیای خود را متحول کنیم؟

تمرکز حواس


  ازیکی ازفیلسوفان و مرتاضان هندی پرسیدند: آیا    بعد از این همه  دانش و فرزانگی و ریاضت هنوزهم به ریاضت مشغولی؟
گفت: آری. گفتند: چگونه؟
گفت: وقتی غذا می خورم صرفاً غذا می خورم و وقتی می خوابم فقط می خوابم.
این شاید بزرگ ترین ثمره ی تمرکز است. آیا شما هم هنگام غذا خوردن می توانید تمام توجهتان را روی غذا خوردن و لذت و مزه ی غذا معطوف کنید، یا اینکه معمولاً از افکار مربوط به گذشته و آینده آشفته اید و چون به خود می آیید می بینید غذایتان تمام شده و جز امتلا و پری معده هیچ نفهمیده اید
.
تمرکز واقعی یعنی اینکه اگرشما درطول روزبه پنج فعالیت مختلف مشغولید، درهرفعالیت صرفاً به آن فکرکنید و از افکار مربوط به کارهای دیگرآسوده باشید
.
موفقیت زندگی روزانه ی ما تماماًً به میزان تمرکز ما برامور روزانه ارتباط دارد. اگر شما قادر باشید به هنگام کار فقط روی کارخود، به هنگام ورزش صرفاً روی انجام حرکات، درهنگام مطالعه فقط روی موضوع کتاب و به هنگام انجام فعالیت هنری ازقبیل موسیقی، نقاشی، خطاطی و . . . به فعالیت هنری خود توجه و تمرکز کنید، عملاً موفقیت شما به میزان چشمگیری افزایش می یابد
.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 16 / 11 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

چگونه می توان تمركز حواس داشت؟

 

 

 همه ما توانایی متمركز شدن را داریم. نوشتن یك داستان، نواختن پیانو یا مجذوب یك فیلم سینمایی شدن، همگی به تمركز نیاز دارند. ولی گاهی اوقات افكار شما پراكنده است و ذهنتان از موضوعی به موضوع دیگر كشیده می شود. در چنین مواقعی است كه نیاز دارید یاد بگیرید چگونه حافظه خود را تقویت كنید.
تقویت حافظه 

 

 

 

 

پرورش ذهن آشفته

 

 

 

 

 

پرورش تمركز، یك مهارت است. پرتاب توپ بسكتبال به طرف حلقه، تایپ كردن و یا مطالعه ، نیاز به مهارت دارند. یادگیری یك مهارت نیز نیاز به تمرین و ممارست دارد. همانطور كه وقتی دارویی را مصرف می كنید ، در بدن بدون كمك شما عمل می كند و با كارهای شما تداخل پیدا نمی كند، در مورد یك موضوع هم همین طور است و نباید با ورود افكار دیگر بر هم بریزد.

 

 

 

عبارت است از یادگیری های منظم ذهنی و مرتب كردن عواملی كه یكباره به ذهن ما خطورمی كنند.

 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 16 / 11 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

تمركز حواس

                                                تمركز ، يكي از مهمترين رموز موفقيت در تحصيل است . ما بايد دستيابي به تمركز را بياموزيم زيرا درك و فهم مطالب بستگي زيادي به تمركز و توجه دارد . حتما خواهيد پرسيد تمركز حواس چيست ؟

   در اين نوشتار شما با مباني نظري تمركز حواس آشنا شده ودر انتها با چند تمرين جالب در باره تمركز حواس مي توانيد آن را تقويت كنيد .

   تمركز فكر سرمايه اي با ارزش در امر يادگيري است و پرورش ان نيازمند ترين و ممارست است . تمركز فكز ابرازي ذهني است كه مي توان با كمك آن توانمندي هاي حافظه را چندين برابر كرد . اگر مي خواهيد محيط اطرافتان را بهتر درك كنيد ، بايستي به كنجكاوي خود بيفزاييد . اگر حس كنجكاوي در شما ضعيف است بايستي آن را پرورش دهيد ، چون پيش نياز تمركز و يادگيري آن هم در سطح بالا ، كنجكاوي هوشمندانه و هدفمند است .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 16 / 11 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

مجموعه راههای افزایش قدرت تفکر و تمرکز

مجموعه راههای افزایش قدرت تفکر و تمرکز
خلسه چیست؟
خلسه حالتی بین خواب و بیداری است که امواج ذهنی در شرایط آلفا قرار می گیرند و تلقین پذیری انسان افزایش مییابد. در حالت خلسه انسان در:
1- آرامش قرار میگیرد.
2- توجه از امور عادی جدا میشود.
3- آگاهی و تمرکز بیشتر میشود.
4- حواس پنجگانه فیزیکی تضعیف میشود.
5- حواس برتر هویدا و تقویت میشود.
6- ضمیر خودآگاه کنار رفته و ضمیر ناخودآگاه پدیدار میگردد.
7- در این حال امواج فکری انسان در سطح آلفا قرار می گیرد و تلقین پذیری انسان بیشتر میشود.
در ادامه مطلب با ما باشید



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 11 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

راهبرد های مطالعه و یادگیری:

روانشناسان یادگیری در طول بیست سال اخیر به پیشرفت های عظیمی دست یافته و به دیدگاههای تازه ای نسبت به مطالعه و یادگیری رسیده است. نظریه ها و روش های جدید یادگیری و مطالعه که عمدتاً از روانشناسی خبر پردازی  سر بر آورده اند. در بسیاری از مواقع مکمل نطریه ها وروش های قدیمی هستند، اما در بعضی موارد با آن ها متفاوت است. بنا بر نظریه های قدیمی خواندن که در روش های مطالعه زیر بنای روش های تند خوانی قرار گرفته، چنین فرض شده است که سرعت مطالعه وابسته به حرکات سریع چشم است، یعنی هر چقدر چشم سرعتر از روی کلمات بگذرد، ذهن نیز سریع تر اطلاعات موجود در کلمات را درک می کند. بر خلاف این نظریه در روان شناسی یادگیری جدید که از یک رویکرد خبرپردازی یا پردازش اطلاعات سر چشمه می گیرد، اینگونه استدلال می شود که عامل مهم در سرعت مطالعه، پردازش اطلاعات در ذهن خواننده است. یعنی هر چه ذهن آدمی اطاعات دریافتی را سریع تر پردازش کند، سرعت درک ولذا سرعت مطالعه او نیز بیشتر خواهد بود. تفاوت های فردی افراد در خواندن به فرآیند پردازش اطلاعات مرکزی وابسته است نه به فرآ یند های حسی پیرامونی.




ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

مقدمه
یادگیری (learning discomfort ) یک فرایند است. در هر فرایند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند. نوع و شدت تعامل ، تغییرات گوناگونی را به دنبال می‌آورد. بررسی همه عوامل موثر در فرایند تدریس ، امکان پذیر نیست. چند تا از مهمترین این عوامل که تاثیر آشکاری در روند یادگیری دارند عبارتند از: آمادگی ، انگیزه و هدف ، تجارب گذشته ، موقعیت و محیط یادگیری ، روش تدریس رابطه جز و کل ، تمرین و تکرار:




ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

خلاصه نویسی:
خلاصه نویسی قسمتی مهم از مطالعه می باشد . خلاصه نویسی علاوه بر کمک به در ک بهتر مطالب باعث می شود تمرکز بیشتر شده، در زمان بازگشت به مطالب خوانده شده و مرور ( دوره درسی ) زمان کمتری تلف می شود .
به طور کلی خلاصه نویسی مهم ترین منبع در اوغات فراعت یا دوره فراموش کردن می باشد و در ضمن وقتی می توانید مطالب را خلاصه بنویسید یعنی آنرا درست فهمیده اید زیرا با نوشتن بسیاری از ابهامات رفع می شود پس می توان گفت قسمت عمده مطالعه باید از روی خلاصه نویسها صورت گیرد .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

فراموشی همانند دیگر پدیده های طبیعی دارای مکانیزمی است که با شناخت درست آن می توان به مقابله با آن پرداخت. جدای علل مختلف فراموشی، هر انسانی با گذشت زمان مطالب را از خاطر می برد. تکرار به موقع می تواند در به یاد سپاری این مطالب کمک بسیاری کند. در این مقاله قصد داریم ابتدا مکانیزم فراموشی را توضیح داده و با توجه به این مکانیزم، راه حل یادگیری در سریع ترین زمان و با کمترین فراموشی را بررسی کنیم.

 

منحنی فراموشی و تاثیر یادآوری های تاخیری

منحنی فراموشی و تاثیر یادآوری های تاخیری



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

مقدمه
در تبیین یادگیری از دیدگاه فیزیولوژیک دو نظریه کلی وجود دارد که یکی از آنها تغییرات را در سطح سیناپسی و عوامل زیست شناسی مرتبط با آن در نظر می‌گیرد و دیگری توجه خود را به تغییرات در مدارهای نورونی معطوف داشته است. هر دو اینها به تغییرات فیزیولوژیکی توجه دارد، که در حین یادگیری در مغز و سلولهای عصبی اتفاق می‌افتند. اولین بار در سال ۱۹۶۱ بود که جیمز اندر توانست نورونها را به روش شرطی سازی عاملی حساس کند. شرطی شدن سلول عصبی یک حالت افزایش تحریک پذیری را در آن پدید می‌آورد که ناشی از تغییرات در یون و فوریزاسیون پروتئین است.




ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

مراحل شکل گیری و بازیابی حافظه

۱- رمز گردانی(ENCODING): به پردازش و ادغام اطلاعات دریافتی اطلاق میگردد.
۲- اندوزش و یا یادسپاری(STORAGE): به ثبت پایدار اطلاعات رمزگردانی شده اطلاق میگردد.
۳- یادآوری و یا بازیابی(RETRIEVAL/RECALL): به فراخوانی اطلاعات اندوخته شده اطلاق میگردد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

مقدمه

رمز گردانی اولین مرحله از مراحل حافظه محسوب می‌شود که طی آن مطالب و اطلاعات به نوعی رمز مورد پذیرش حافظه برگردانیده شده و بر حافظه سپرده می‌شوند. این مرحله اهمیت ویژه‌ای در یادسپاری دارد اگر خطایی در این مرحله صورت بگیرد هیچ اطلاعی وارد حافظه نخواهد شد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

صفحه قبل 1 صفحه بعد

اینجا کلیک کنید


Games.Niksalehi.com